OBWIESZCZENIE

OBWIESZCZENIE
BURMISTRZA STĘSZEWA

  Na podstawie art. 49 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. Nr 98 poz. 1071 ze zm.), w związku z art. 74 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008r. Nr 199, poz. 1227 ze zm.) Burmistrz Stęszewa,

zawiadamia strony postępowania
o wydanym w dniu 14.09.2012 r. znak: Oś. 6220.17.2012 postanowieniu, którego treść podaję poniżej:

Postanowienie
 Na podstawie art. 63 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008r. Nr 199, poz. 1227 ze zm.), § 3 ust. 1 pkt 49 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2010r. Nr 213 poz. 1397), art. 106 i 123 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity Dz. U.   z 2000 r. Nr 98 poz. 1071 ze zm.), kierując się kryteriami, o których mowa w art. 63 ust. 1 ww. ustawy oraz biorąc pod uwagę opinie odpowiednich organów:

• Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska – postanowienie z dnia 7.09.2012r.,                            sygn. WOO-II.4240.528.2012.ES
• Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Poznaniu – opinia sanitarna z dnia 4.09.2012r., sygn. NS2-72-164/12

postanawiam

stwierdzić brak potrzeby przeprowadzania oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięcia polegającego na budowie WAKEPARKU – toru wodnego i wyciągów do nart wodnych według „systemu 2,0” na terenie działek o nr ewid. 1755, 1678 i 1792 obręb Stęszew.

Uzasadnienie
Wnioskiem z dnia 9.08.2012r. Przedsiębiorstwo Wielobranżowe WISTA WITT i WSPÓLNICY Spółka Jawna, zwróciło się o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na budowie WAKEPARKU – toru wodnego i wyciągów do nart wodnych według „systemu 2,0” na terenie działek o nr ewid. 1755, 1678 i 1792- obręb Stęszew.
Planowane przedsięwzięcie na podstawie § 3 ust. 1 pkt 49 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko
(Dz. U. Nr 213 poz. 1397 z 2010 r.), zalicza się do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla których przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko może być wymagane.
Zgodnie z art. 64 i art. 78 ust. 1 pkt. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko  (Dz. U. z 2008r. Nr 199, poz. 1227) Burmistrz Stęszewa pismem z dnia 17.08.2012r., znak Oś.6220.17.2012 wystąpił o opinię co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia oraz co do zakresu ewentualnego raportu do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Poznaniu.
Organy te wydały postanowienia:

• Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu – postanowienie z dnia 4.09.2012r., sygn. WOO-II.4240.528.2012.ES stwierdzające brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko;
• Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Poznaniu – opinia sanitarna z dnia 4.09.2012r.,  sygn. NS2-72-164/12 stwierdzające brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania   na środowisko oraz odstępujące od określenia zakresu raportu.

Biorąc pod uwagę uwarunkowania wymienione w art. 63 ust. 1 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko organ przeanalizował: skalę i charakter inwestycji, wielkość zajmowanego terenu, zakres robót związanych z realizacją inwestycji, prawdopodobieństwo, czas trwania, zasięg oddziaływania oraz odwracalność oddziaływania, a także wykorzystywanie zasobów naturalnych, emisję i uciążliwości związane z eksploatacją przedsięwzięcia oraz jego usytuowanie względem obszarów wymagających specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin i zwierząt lub ich siedlisk, a także siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszarów
Natura 2000.
Zgodnie z informacjami zawartymi w karcie informacyjnej przedsięwzięcia inwestycja polega na budowie toru wodnego i wyciągów do nart wodnych według systemu 2,0 na jeziorze Lipno w Stęszewie na działkach o nr ewid. 1755, 1678 i 1792 – obręb Stęszew. Działka 1755 to obszar jeziora Lipno z wybrzeżem, a działki 1678 i 1792 sąsiadują z wybrzeżem jeziora i zostaną na nich posadowione bloki betonowe do odciągów słupów nośnych. Inwestycja obejmuje wykonanie dwóch torów – wyciągów do nart wodnych składających się ze: słupów napędowych na południowym brzegu jeziora, słupów zwrotnych na północnym brzegu jeziora, bloków betonowych ustawionych na gruncie za słupami nośnymi, odciągów pomiędzy słupami i blokami betonowymi, lin prowadzących. Wysokość masztów wynosić będzie 6 m, a rozpiętość pomiędzy nimi ok. 150 m. Napęd lin prowadzących następować będzie przy wykorzystaniu silników elektrycznych. Bloki betonowe nie będą trwale związane z gruntem, podobnie też słupy napędowe jak i zwrotne nie będą fundamentowane, a jedynie postawione na gruncie. Na południowym brzegu jeziora znajdują się dwa obiekty budowlane, które po realizacji inwestycji przedsięwzięcia będą pełniły funkcję magazynu sprzętu sportowego oraz kas biletowych i bufetu. Ponadto, w jednym z ww. budynków znajdować się będą sanitariaty dla klientów wyciągów. Inwestor bezpośrednio nad jeziorem nie przewiduje budowy parkingu. Przy ul. Bol. Chrobrego, na północ od jeziora funkcjonuje istniejący parking obsługujący kompleks rekreacyjny nad jeziorem.
Głównym źródłem emisji hałasu na terenie planowanego przedsięwzięcia będą silniki elektryczne dwóch stacji napędowych, dwóch stacji przekierowujących oraz narciarze poruszający się liną napędową. Teren inwestycji znajduje się w granicach obszarów wypoczynkowych i rekreacyjnych. Przedmiotowa inwestycja na etapie eksploatacji nie będzie powodować pogorszenia klimatu akustycznego w rejonie zainwestowania. Z obliczeń przedstawionych w karcie wynika, iż izofona 55 dB wykracza o ok. 15-25 m poza linię brzegową i obejmuje brzeg jeziora zalesiony i zakrzewiony, nie obejmuje jednak terenów plażowych. Na etapie budowy mogą wystąpić niekorzystne oddziaływania akustyczne. Będą one krótkotrwałe i ustaną po zakończeniu prac budowlanych.
Na etapie budowy źródłem emisji niezorganizowanej do powietrza będą pojazdy dostarczające elementy toru wodnego. Na etapie funkcjonowania, inwestycja nie będzie źródłem emisji substancji do powietrza. Do napędu wyciągów narciarskich wykorzystywane będą silniki elektryczne. Należy zatem uznać, iż planowane przedsięwzięcie nie wpłynie na pogorszenie jakości powietrza w sąsiedztwie inwestycji.
Ścieki bytowe pochodzące z zaplecza socjalnego dla obsługi i klientów planowanego wakeparku będą odprowadzane do istniejącego szczelnego zbiornika bezodpływowego, skąd okresowo wywożone będą do oczyszczalni ścieków; funkcjonowanie projektowanego przedsięwzięcia (instalacja do napędu wyciągu narciarskiego oraz wyciąg) nie będzie stanowić źródła wytwarzania ścieków. Eksploatacja inwestycji nie spowoduje zagrożenia dla środowiska gruntowo-wodnego.
Projektowane przedsięwzięcie ze względu na wykorzystywaną technologię nie wymaga ingerencji w środowisko gruntowe. Wyjątek stanowi usunięcie warstwy gleby pod bloki betonowe i wykonanie podsypki piaszczystej. Poza tym działaniem inwestycja nie będzie w żaden sposób oddziaływać na powierzchnię ziemi lub gleby.
Na etapie realizacji przedsięwzięcia powstawać będą zmieszane odpady opakowaniowe oraz gleb i ziemia. Odpady zbierane będą w sposób selektywny i gromadzone w odpowiednich pojemnikach na placu budowy, a następnie przekazywane będą podmiotom posiadającym stosowne zezwolenia na ich transport i odzysk. Eksploatacja przedmiotowej inwestycji nie wiąże się z powstawaniem odpadów.
Uwzględniając zapisy art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko należy stwierdzić, iż realizacja inwestycji nie będzie się wiązała z wykorzystaniem zasobów naturalnych. Z analizy karty informacyjnej przedsięwzięcia wynika, że planowana inwestycja nie należy do kategorii zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnych awarii.
 Odnosząc się do zapisów art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. b w/w ustawy należy stwierdzić, iż w przypadku przedmiotowego przedsięwzięcia nie będzie występowało zjawisko kumulowania się oddziaływań z innymi przedsięwzięciami. Ponadto na terenie przeznaczonym pod realizację planowanego przedsięwzięcia nie występują uzdrowiska i obszary ochrony uzdrowiskowej oraz obszary, na których zostały przekroczone standardy jakości środowiska.
 W oparciu o zapisy karty informacyjnej ustalono, że teren projektowanej inwestycji zlokalizowany jest w otulinie Wielkopolskiego Parku Narodowego i na obszarze Natura 2000: obszarze mającym znaczenie dla Wspólnoty Ostoja Wielkopolska PLH300010 oraz w odległości ok. 60 m do obszaru specjalnej ochrony ptaków Ostoja Rogalińska PLB300017. Realizacja wnioskowanej inwestycji nie wiąże się z wycinką drzew i krzewów. Planowane wyciągi zlokalizowane są na zagospodarowanym i użytkowanym wybrzeżu jeziora. Znajdujący się na brzegu jeziora pas trzciny nie zostanie naruszony z uwagi na to, że osoby korzystające z wyciągu będą w tym miejscu zawracać bez kontaktu z linią brzegową jeziora (przemieszczanie w obu kierunkach jak i nawrót odbywać się będą na całej długości trasy na tafli jeziora).
Mając na względzie lokalizację inwestycji w terenie zmienionym antropogenicznie i intensywnie wykorzystywanym przez wczasowiczów, brak konieczności wycinki drzew i krzewów, nie przewiduje się znaczącego negatywnego oddziaływania inwestycji na środowisko przyrodnicze, w tym na obszary chronione, a w szczególności na gatunki, siedliska przyrodnicze lub siedliska gatunków roślin i zwierząt, dla których ochrony zostały wyznaczone ww. obszary Natura 2000, ani pogorszenia integralności obszarów Natura 2000 lub powiązań z innymi obszarami.
Ponadto z analizy karty informacyjnej przedsięwzięcia wynika, że inwestycja nie będzie powodowała transgranicznego oddziaływania.
Uwzględniając powyższe postanowiono jak w osnowie.

Pouczenie
Na wydane postanowienie nie służy zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego

Burmistrz Stęszewa
/Włodzimierz Pinczak/

 

 

Opublikowane przez: Wojciech Siwczak | Data wprowadzenia: 2012-09-18 12:37:12 | Data modyfikacji: 2012-09-18 12:39:34.
Data wprowadzenia: 2012-09-18 12:37:12
Data modyfikacji: 2012-09-18 12:39:34
Opublikowane przez: Wojciech Siwczak
« powrót