OBWIESZCZENIE
Na podstawie art. 74 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008r. Nr 199, poz. 1227) oraz art. 49 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000r. nr 98, poz. 1071 ze zm.) Burmistrz Stęszewa zawiadamia strony postępowania poprzez obwieszczenie o wydaniu w dniu 23 grudnia 2011 r. postanowienia w sprawie braku potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia polegającego na budowie odwodnienia ulic w miejscowości Stęszew – rejon ulic: Różana, Sasankowa, Malwowa, Fiołkowa, Chabrowa, Mosińska, którego treść podaję poniżej:
Stęszew, dnia 23 grudnia 2011r. Znak: Oś.6220.17.2011
Postanowienie w sprawie braku potrzeby przeprowadzania oceny oddziaływania na środowisko
Na podstawie art. 63 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008r. Nr 199, poz. 1227 ze zm.), § 3 ust. 1 pkt 79 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2010r. Nr 213 poz. 1397), art. 106 i 123 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego ( tekst jednolity Dz. U. z 2000 r. Nr 98 poz. 1071 ze zm.), kierując się kryteriami o których mowa w art. 63 ust. 1 ww. ustawy oraz biorąc pod uwagę opinie odpowiednich organów:
• Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska – postanowienie z dnia 30.11.2011r., sygn. WOO-II.4240.525.2011.MW • Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Poznaniu – opinia sanitarna z dnia 4.11.2011r., sygn. NS2-72-185(1)/11
postanawiam
stwierdzić brak konieczności przeprowadzania oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia polegającego na budowie odwodnienia ulic w miejscowości Stęszew – rejon ulic: Różana, Sasankowa, Malwowa, Fiołkowa, Chabrowa, Mosińska.
Uzasadnienie
Wnioskiem z dnia 29.08.2011r. Gmina Stęszew, w imieniu której działa firma Agencja Rozwoju i Promocji WISENT w Stargardzie Szczecińskim zwróciła się o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na budowie odwodnienia ulic w miejscowości Stęszew – rejon ulic: Różana, Sasankowa, Malwowa, Fiołkowa, Chabrowa, Mosińska dołączając do wniosku kartę informacyjną przedsięwzięcia. Zgodnie z informacjami zawartymi w karcie informacyjnej przedsięwzięcia planowana inwestycja należy do przedsięwzięć wymienionych w § 3 ust. 1 pkt 79 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. Nr 213 poz. 1397 z 2010 r.), dla których ocena oddziaływania na środowisko może być wymagana. Zgodnie z art. 64 i art. 78 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008r. Nr 199, poz. 1227) Burmistrz Stęszewa pismem z dnia 17 października 2011r., znak Oś.6220.17.2011 wystąpił o opinię co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia oraz co do zakresu ewentualnego raportu do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Poznaniu. Organy te wydały postanowienia:
• Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu – postanowienie z dnia 30.11.2011r., sygn. WOO-II.4240.525.2011.MW stwierdzające brak potrzeby przeprowadzania oceny oddziaływania na środowisko; • Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Poznaniu – opinia sanitarna z dnia 4.11.2011r., sygn. NS2-72-185(1)/11 stwierdzająca brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko oraz odstępująca od określenia zakresu raportu.
Jak wynika z wniosku inwestora oraz karty informacyjnej przedsięwzięcia, planowane przedsięwzięcie polega na budowie sieci kanalizacji deszczowej o długości ok. 3260 m. Sieć wykonana zostanie z rur PCV o średnicy 250-300 mm, a odbiornikiem wód deszczowych będzie rów melioracyjny ST-5 na działce o nr ewid. 1660/33. Ilość wód opadowych zrzucanych do rowu wyniesie 385 l.s-1. Sieć posadowiona zostanie na głębokości 0,8 – 3,0 m ppt.. Odwodnienie będzie odbywać się grawitacyjnie. Kanały posadowione zostaną wzdłuż istniejących ciągów komunikacyjnych. Na terenie dróg zaprojektowane zostaną wpusty deszczowe, wyposażone w urządzenia podczyszczające tj. separatory i piaskowniki odprowadzające wody deszczowe do kanałów. Planowane przedsięwzięcie nie wymaga trwałego wydzielenia terenu. Po wybudowaniu sieć poddana zostanie hydraulicznej próbie szczelności. Zaplecze budowy zlokalizowane zostanie na terenie utwardzonym, a substancje niebezpieczne dla środowiska gruntowo-wodnego przechowywane będą w szczelnych zbiornikach pod zadaszeniem. Odpady powstające w trakcie realizacji inwestycji będą segregowane i gromadzone w szczelnych pojemnikach, a następnie przekazywane koncesjonowanym firmom. Ścieki bytowe powstające podczas realizacje przedsięwzięcia będą gromadzone w szczelnych, przenośnych sanitariatach, a następnie wywożone przez firmy posiadające stosowne zezwolenia. Inwestor w karcie wskazał również, że wszelkie prace budowlane będą wyłącznie w porze dziennej. Teren po wykonaniu prac zostanie przywrócony do stanu pierwotnego. Odnosząc się do zapisów art. 63 ust. 1 pkt 3 lit.c ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko należy uznać, iż wielkość i złożoność oddziaływania planowanej inwestycji są znikome. W związku z planowaną inwestycją nie przewiduje się emisji substancji do powietrza, może ona wystąpić jedynie na etapie prac budowlanych i będzie związana powstawaniem pyłów, w związku z prowadzeniem robót ziemnych oraz przemieszczaniem mas ziemnych. Źródłem emisji substancji do powietrza będą także procesy spalania paliw w silnikach maszyn i urządzeń pracujących na budowie. Jednakże z uwagi na fakt, iż emisje będą miały charakter miejscowy i okresowy oraz ustaną po zakończeniu prac budowlanych stwierdza się, że planowane przedsięwzięcie nie będzie miało negatywnego wpływu na jakość powietrza. Eksploatacja przedsięwzięcia, ze względu na charakter i zastosowaną technologię nie będzie powodowała emisji hałasu do środowiska. Chwilowe niekorzystne oddziaływanie przedsięwzięcia w zakresie emisji hałasu może wystąpić w fazie budowy. Zatem biorąc pod uwagę art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. d ww. ustawy należy stwierdzić, iż w fazie eksploatacji inwestycja nie będzie źródłem emisji i występowania innych uciążliwości. Uwzględniając charakter planowanej inwestycji i przewidziane do zastosowania materiały gwarantujące szczelność zabezpieczające przed eksfiltracją ścieków do gruntu oraz infiltracją wody gruntowej do sieci w powiązaniu z zapisami art. 63 ust. 1 pkt 2 lit. a, c i d ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko stwierdzono, że planowane przedsięwzięcie nie będzie negatywnie oddziaływać na obszary wodno-błotne oraz inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych, obszary, leśne oraz obszary objęte ochroną, w tym strefy ochronne ujęć wód i obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych. Odnosząc się do art. 63 ust.1 pkt 1 lit. b ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko stwierdzono, iż w fazie eksploatacji nie będzie dochodzić do kumulowania się oddziaływań projektowanej kanalizacji i innych przedsięwzięć. W związku z zapisami art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. c i e ww. ustawy stwierdzono, że eksploatacja przedsięwzięcia nie wiąże się z wykorzystaniem zasobów naturalnych i ryzykiem wystąpienia poważnej awarii, przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii. Uwzględniając zapisy art. 63 ust. 1 pkt 2 lit. e ww. ustawy stwierdzono, że inwestycja położona jest w bezpośrednim sąsiedztwie obszarów Natura 2000: PLH300010 Ostoja Wielkopolska i PLB300017 Ostoja Rogalińska, a także w otulinie Wielkopolskiego Parku Narodowego. W związku z lokalizacją inwestycji poza obszarami Natura 2000, w terenie zmienionym antropogenicznie, mając na uwadze charakter inwestycji ograniczony do czasowego zajęcia terenu, a także fakt, że wody opadowe zostaną podczyszczone, nie przewiduje się negatywnego oddziaływania planowanej inwestycji na środowisko przyrodnicze w tym na obszary chronione, a w szczególności na gatunki, siedliska przyrodnicze lub siedliska gatunków roślin i zwierząt, dla których ochrony zostały wyznaczone ww. obszary Natura 2000, ani pogorszenia integralności ww. obszarów Natura 2000 lub ich powiązań z innymi obszarami. Ze względu na wielkość i złożoność oddziaływania, a także brak transgranicznego charakteru oddziaływania przedsięwzięcia na poszczególne elementy przyrodnicze, biorąc pod uwagę również sposoby i metody zabezpieczenia środowiska przed zanieczyszczeniami zastosowane na etapie realizacji inwestycji stwierdzono, iż dla planowanego przedsięwzięcia nie ma potrzeby oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko oraz sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko. Biorąc powyższe pod uwagę orzeczono jak w osnowie.
Pouczenie Na wydane postanowienie nie służy zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego.
Burmistrz Stęszewa /mgr inż. Włodzimierz Pinczak/
|